- Λήψη συνδέσμου
- X
- Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
- Άλλες εφαρμογές
Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΥ - ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΣΗΣ, ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΟΥ - Ο Υπασπιστής του Αντιχρίστου ( ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ )
Αναρτήθηκε από
Ασκητής
- Λήψη συνδέσμου
- X
- Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
- Άλλες εφαρμογές
Χαρακτηρισμός του
υπασπιστή του Αντιχρίστου
Όπως ήδη αναφέραμε, για το πρόσωπο αυτό χρησιμοποιούνται οι χαρακτηρισμοί «Ψευδοπροφήτης» και «Υπασπιστής του Αντιχρίστου». Αυτοί οι χαρακτηρισμοί δίνουν και το στίγμα της πορείας που θα ακολουθήσει, και του ρόλου που θα διαδραματίσει στα γεγονότα της συντελείας.
Ο πρώτος χαρακτηρισμός, που προέρχεται απ’ το ίδιο το βιβλίο της Αποκάλυψης είναι « ο Ψευδοπροφήτης » [ Απ. 19,20 και 20,10. Βλ. και Ειρηναίου, Έλεγχος, V, 28,2, σελ. 354-5, Βικτωρίνου και Ιερωνύμου, Ε.Α., CCEL, 356-7, CCSL,126-129. H πρόθεση του άρθρου δεν είναι χωρίς νόημα. Δεν θα είναι κάποιος απ’ τους πολλούς ψευδοπροφήτες. Θα είναι ο ψευδοπροφήτης. Aνάλογη της διαφοράς μεταξύ των αντιχρίστων και του Αντιχρίστου θα είναι και η διαφορά μεταξύ του ψευδοπροφήτη των εσχάτων και των ποικίλων άλλων ψευδοπροφητών ].
Ο δεύτερος χαρακτηρισμός είναι αυτός του Υπασπιστή του Αντιχρίστου [Βλ. Ειρηναίου, Έλεγχος, V, 28,2, σελ. 354-5 « ἔπειτα περί τοῦ ὑπασπιστοῦ αὐτοῦ, ὅν και ψευδοπροφήτην καλεῖ… » ].Αυτό σημαίνει πως ο Ψευδοπροφήτης θα είναι το δεξί χέρι και το « αlter ego » του Αντιχρίστου . Θα ασκεί την εξουσία εξ ονόματός του και θα διεκπεραιώνει διάφορες υποθέσεις για χάρη του.
Ο χαρακτηρισμός αυτός έχει ιδιαίτερη σημασία διότι προϋποθέτει παράλληλη, χρονικά, δράση των δύο προσώπων. Ο Άγιος Νεόφυτος ο έγκλειστος τον ονομάζει και « απόστολο και προφήτη » του Αντιχρίστου [Ο Άγιος Νεόφυτος ο έγκλειστος αναφέρει στο υπόμνημά του για τον Υπασπιστή του Αντιχρίστου περίπου ό,τι αναφέρουν και οι άλλοι Πατέρες. Η μόνη διαφορά έγκειται στο ότι προσδιορίζει την ταυτότητα του Υπασπιστή του Αντιχρίστου λέγοντας ότι είναι ο Μωάμεθ που στο τέλος των καιρών θα επιστρέψει για να βοηθήσει τον Αντίχριστο. Ο προσδιορισμός του Μωάμεθ ως προδρόμου του Αντιχρίστου στα πλαίσια μιας ιστορικής ερμηνείας της Αποκάλυψης εστιασμένης στην εποχή του συγγραφέως, δεν παρουσιάζει κανένα πρόβλημα. Ήδη αναφέραμε σε προηγούμενη ενότητα πως όλοι οι αιρετικοί και ο Μωάμεθ αναφέρονται ως πρόδρομοι του Αντιχρίστου από διάφορους Πατέρες της Εκκλησίας μας. Και τα δύο θηρία του 13ου κεφαλαίου της Αποκάλυψης στα πλαίσια μιας ιστορικής ερμηνείας της Αποκάλυψης, που ούτε αποκλείει αλλά ούτε και αποκλείεται απ’ την εσχατολογική ερμηνεία του ιερού βιβλίου, δηλώνουν και την πολιτική και θρησκευτική εξουσία που αντιτάσσεται στον Χριστιανισμό διαχρονικά. Το σημείο στο οποίο διαφοροποιείται ο Άγιος Νεόφυτος είναι ότι « περνά » την ταύτιση του Μωάμεθ ως προδρόμου του Αντιχρίστου και στην εσχατολογική ερμηνεία της Αποκάλυψης. Παρόμοια ταύτιση του Υπασπιστή του Αντιχρίστου με ιστορικό πρόσωπο δεν συναντήσαμε σε κάποιον άλλον Πατέρα της Εκκλησίας. Η αναφορά του Αγίου Νεοφύτου, πάντως, θυμίζει την παράδοση για την επανέλευση του Νέρωνα που, βέβαια, απορίφθηκε, απ’ την Εκκλησία. Η συγκεκριμένη θέση του Αγίου Νεοφύτου θα πρέπει να χαρακτηριστεί ατυχής. Για το θέμα αυτό βλ. και Ευαγγελίας Αμοιρίδου, ο.π., σελ. 146-7].
Στην ευρύτερη χριστιανική γραμματεία συναντάται ο χαρακτηρισμός « Πρόδρομος του Αντιχρίστου ». Σύμφωνα με τους Ανδρέα και Αρέθα η δράση του Ψευδοπροφήτη θα έχει και μια προδρομική διάσταση. Οι δύο επίσκοποι Καισαρείας χαρακτηρίζουν τον Ψευδοπροφήτη ως πρόδρομο ή προοδοποιό του Αντιχρίστου. Η έλευσή του θα συμβεί στα πλαίσια της προσπάθειας του Αντιχρίστου η παρουσία του να γίνει κατά κακέκτυπη μίμηση της πρώτης παρουσίας του Χριστού. Ο Ψευδοπροφήτης δεν θα είναι τίποτε άλλο παρά ένα κακέκτυπο, μια κακή αντιγραφή του Ιωάννου του Προδρόμου. Θα προετοιμάσει και θα ανοίξει το δρόμο για την έλευση του Αντιχρίστου [Βλ. Ανδρέα Καισαρείας, Ε.Α., ΛΖ΄, 337, « Περί οὗ φησιν ὁ Εἰρηναίος ἐπί λέξεως οὕτως: Περί τοῦ ὑπασπιστοῦ, ὅν καί ψευδοπροφήτην καλεῖ, ἐλάλει, φησίν, ὡς δράκων. Τούτῳ δέ ἔλεγεν ἐξουσίαν δεδόσθαι σημείων καί τεράτων, ἵνα ποιῇ ἔμπροσθεν τοῦ Ἀντιχρίστου προοδοποιῶν αὐτῷ τήν τῆς ἀπωλείας ὁδόν… πάντα δε πράξει ὁ τοῦ ἀποστάτου ψευδοχρίστου πρόδρομος προς ἀπάτην ἀνθρώπων, ἐπι τῶ Θεόν νομισθῆναι τον ἀντίχριστον, ως ὑπό τοιούτων τεραστίων ἐργάτου μαρτυρούμενον και ἀναμφισβήτητον την δόξαν λαμβάνοντα, κατά μίμησιν τοῦ Βαπτιστοῦ τοῦ τῶ Σωτῆρι τους πειθομένους προσάγοντος », και Αρέθα Καισαρείας, Ε.Α, ΧΙΙΙ, ΛΖ΄, σελ. 381].
Ουσιαστικά, ό,τι ήταν για τον Χριστό στο παρελθόν ο Ιωάννης ο Πρόδρομος, θα είναι για τον Αντίχριστο στο μέλλον ο Ψευδοπροφήτης. Τότε ο Βαπτιστής μαρτυρούσε τη μεσσιανική ιδιότητα του Ιησού και οδηγούσε τα πλήθη που τον ακολουθούσαν σ’ Εκείνον. Στα έσχατα ο Ψευδοπροφήτης θα προσφέρει τη μαρτυρία του υπέρ του Αντιχρίστου και θα τον υποδείξει ως τον Χριστό αποδίδοντάς του αναμφισβήτητη δόξα [Βλ. Ανδρέα Καισαρείας, Ε.Α., ΛΖ΄, σελ. 337 και Αρέθα, Ε.Α., ΧΙΙΙ, ΛΖ΄, σελ. 381].
Θα είναι ο άνθρωπος που θα προετοιμάσει την οδό του Αντιχρίστου και θα τον καταστήσει « ευπαράδεκτο » από την ανθρωπότητα.
Ο πρώτος χαρακτηρισμός, που προέρχεται απ’ το ίδιο το βιβλίο της Αποκάλυψης είναι « ο Ψευδοπροφήτης » [ Απ. 19,20 και 20,10. Βλ. και Ειρηναίου, Έλεγχος, V, 28,2, σελ. 354-5, Βικτωρίνου και Ιερωνύμου, Ε.Α., CCEL, 356-7, CCSL,126-129. H πρόθεση του άρθρου δεν είναι χωρίς νόημα. Δεν θα είναι κάποιος απ’ τους πολλούς ψευδοπροφήτες. Θα είναι ο ψευδοπροφήτης. Aνάλογη της διαφοράς μεταξύ των αντιχρίστων και του Αντιχρίστου θα είναι και η διαφορά μεταξύ του ψευδοπροφήτη των εσχάτων και των ποικίλων άλλων ψευδοπροφητών ].
Ο δεύτερος χαρακτηρισμός είναι αυτός του Υπασπιστή του Αντιχρίστου [Βλ. Ειρηναίου, Έλεγχος, V, 28,2, σελ. 354-5 « ἔπειτα περί τοῦ ὑπασπιστοῦ αὐτοῦ, ὅν και ψευδοπροφήτην καλεῖ… » ].Αυτό σημαίνει πως ο Ψευδοπροφήτης θα είναι το δεξί χέρι και το « αlter ego » του Αντιχρίστου . Θα ασκεί την εξουσία εξ ονόματός του και θα διεκπεραιώνει διάφορες υποθέσεις για χάρη του.
Ο χαρακτηρισμός αυτός έχει ιδιαίτερη σημασία διότι προϋποθέτει παράλληλη, χρονικά, δράση των δύο προσώπων. Ο Άγιος Νεόφυτος ο έγκλειστος τον ονομάζει και « απόστολο και προφήτη » του Αντιχρίστου [Ο Άγιος Νεόφυτος ο έγκλειστος αναφέρει στο υπόμνημά του για τον Υπασπιστή του Αντιχρίστου περίπου ό,τι αναφέρουν και οι άλλοι Πατέρες. Η μόνη διαφορά έγκειται στο ότι προσδιορίζει την ταυτότητα του Υπασπιστή του Αντιχρίστου λέγοντας ότι είναι ο Μωάμεθ που στο τέλος των καιρών θα επιστρέψει για να βοηθήσει τον Αντίχριστο. Ο προσδιορισμός του Μωάμεθ ως προδρόμου του Αντιχρίστου στα πλαίσια μιας ιστορικής ερμηνείας της Αποκάλυψης εστιασμένης στην εποχή του συγγραφέως, δεν παρουσιάζει κανένα πρόβλημα. Ήδη αναφέραμε σε προηγούμενη ενότητα πως όλοι οι αιρετικοί και ο Μωάμεθ αναφέρονται ως πρόδρομοι του Αντιχρίστου από διάφορους Πατέρες της Εκκλησίας μας. Και τα δύο θηρία του 13ου κεφαλαίου της Αποκάλυψης στα πλαίσια μιας ιστορικής ερμηνείας της Αποκάλυψης, που ούτε αποκλείει αλλά ούτε και αποκλείεται απ’ την εσχατολογική ερμηνεία του ιερού βιβλίου, δηλώνουν και την πολιτική και θρησκευτική εξουσία που αντιτάσσεται στον Χριστιανισμό διαχρονικά. Το σημείο στο οποίο διαφοροποιείται ο Άγιος Νεόφυτος είναι ότι « περνά » την ταύτιση του Μωάμεθ ως προδρόμου του Αντιχρίστου και στην εσχατολογική ερμηνεία της Αποκάλυψης. Παρόμοια ταύτιση του Υπασπιστή του Αντιχρίστου με ιστορικό πρόσωπο δεν συναντήσαμε σε κάποιον άλλον Πατέρα της Εκκλησίας. Η αναφορά του Αγίου Νεοφύτου, πάντως, θυμίζει την παράδοση για την επανέλευση του Νέρωνα που, βέβαια, απορίφθηκε, απ’ την Εκκλησία. Η συγκεκριμένη θέση του Αγίου Νεοφύτου θα πρέπει να χαρακτηριστεί ατυχής. Για το θέμα αυτό βλ. και Ευαγγελίας Αμοιρίδου, ο.π., σελ. 146-7].
Στην ευρύτερη χριστιανική γραμματεία συναντάται ο χαρακτηρισμός « Πρόδρομος του Αντιχρίστου ». Σύμφωνα με τους Ανδρέα και Αρέθα η δράση του Ψευδοπροφήτη θα έχει και μια προδρομική διάσταση. Οι δύο επίσκοποι Καισαρείας χαρακτηρίζουν τον Ψευδοπροφήτη ως πρόδρομο ή προοδοποιό του Αντιχρίστου. Η έλευσή του θα συμβεί στα πλαίσια της προσπάθειας του Αντιχρίστου η παρουσία του να γίνει κατά κακέκτυπη μίμηση της πρώτης παρουσίας του Χριστού. Ο Ψευδοπροφήτης δεν θα είναι τίποτε άλλο παρά ένα κακέκτυπο, μια κακή αντιγραφή του Ιωάννου του Προδρόμου. Θα προετοιμάσει και θα ανοίξει το δρόμο για την έλευση του Αντιχρίστου [Βλ. Ανδρέα Καισαρείας, Ε.Α., ΛΖ΄, 337, « Περί οὗ φησιν ὁ Εἰρηναίος ἐπί λέξεως οὕτως: Περί τοῦ ὑπασπιστοῦ, ὅν καί ψευδοπροφήτην καλεῖ, ἐλάλει, φησίν, ὡς δράκων. Τούτῳ δέ ἔλεγεν ἐξουσίαν δεδόσθαι σημείων καί τεράτων, ἵνα ποιῇ ἔμπροσθεν τοῦ Ἀντιχρίστου προοδοποιῶν αὐτῷ τήν τῆς ἀπωλείας ὁδόν… πάντα δε πράξει ὁ τοῦ ἀποστάτου ψευδοχρίστου πρόδρομος προς ἀπάτην ἀνθρώπων, ἐπι τῶ Θεόν νομισθῆναι τον ἀντίχριστον, ως ὑπό τοιούτων τεραστίων ἐργάτου μαρτυρούμενον και ἀναμφισβήτητον την δόξαν λαμβάνοντα, κατά μίμησιν τοῦ Βαπτιστοῦ τοῦ τῶ Σωτῆρι τους πειθομένους προσάγοντος », και Αρέθα Καισαρείας, Ε.Α, ΧΙΙΙ, ΛΖ΄, σελ. 381].
Ουσιαστικά, ό,τι ήταν για τον Χριστό στο παρελθόν ο Ιωάννης ο Πρόδρομος, θα είναι για τον Αντίχριστο στο μέλλον ο Ψευδοπροφήτης. Τότε ο Βαπτιστής μαρτυρούσε τη μεσσιανική ιδιότητα του Ιησού και οδηγούσε τα πλήθη που τον ακολουθούσαν σ’ Εκείνον. Στα έσχατα ο Ψευδοπροφήτης θα προσφέρει τη μαρτυρία του υπέρ του Αντιχρίστου και θα τον υποδείξει ως τον Χριστό αποδίδοντάς του αναμφισβήτητη δόξα [Βλ. Ανδρέα Καισαρείας, Ε.Α., ΛΖ΄, σελ. 337 και Αρέθα, Ε.Α., ΧΙΙΙ, ΛΖ΄, σελ. 381].
Θα είναι ο άνθρωπος που θα προετοιμάσει την οδό του Αντιχρίστου και θα τον καταστήσει « ευπαράδεκτο » από την ανθρωπότητα.
Ολόκληρη τη Διατριβή θα τη βρείτε εδώ
- Λήψη συνδέσμου
- X
- Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
- Άλλες εφαρμογές
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου