Dr. Jacob Nordangard “Η Ανθρωπότητα σε Έκτακτη Ανάγκη”

«Ο Αιθιοπικός Εβραϊσμός κατέχει μια μοναδική θέση για να βοηθήσει στην καθοδήγηση της κοινωνίας προς την κατεύθυνση της συμπερίληψης.»

Οι ίσες ευκαιρίες στο Ισραήλ είναι κάτι περισσότερο από ένα όνειρο - στο Ono College, είναι μια υπόσχεση.

Από αριστερά: Ο καθηγητής Ephraim Isaac, ο ραββίνος Dr. Sharon Shalom και ο Αρχιραββίνος της Εβραϊκής Αιθιοπικής Κοινότητας στο Ισραήλ Rav Yosef Hadane, τοποθετούν μια mezuzah στο Διεθνές Κέντρο για τη Μελέτη του Αιθιοπικού Εβραϊσμού του Ono Academic College τον Ιανουάριο του 2019. (Πηγή: Ono Academic College).

Του Sharon Shalom 

The Times of Israel 

22/3/2022

Ως Ισραηλινός ραββίνος που γεννήθηκε στην Αιθιοπία, η εβραϊκή μου ταυτότητα είναι ξεκάθαρη και το χρώμα του δέρματός μου είναι άσχετο με το πνεύμα μου. Γενιές Εβραίων της Αιθιοπίας αμφισβήτησαν ή μπέρδεψαν την ταυτότητά τους για χάρη της ένταξης, και πολλοί εξακολουθούν να παλεύουν για μια θέση στην ισραηλινή κοινωνία. Στο Ono College, πιστεύουμε ότι χρειάζεται μια νέα προσέγγιση για να διασφαλιστεί το μέλλον της ισότητας και της συμμετοχικότητας στο Ισραήλ.

__________________________________________________

Το κράτος του Ισραήλ είναι τόσο έμφυτα εθνικιστικό όσο και πλουραλιστικό από τη σύστασή του: ως η εθνική πατρίδα των Εβραίων, είναι μια συγκέντρωση εξόριστων που κατάφεραν να διατηρήσουν μια συλλογική πίστη και μια ταυτότητα από διαφορετικές γωνιές μιας τεράστιας διασποράς για χιλιετίες, εν μέσω ανελέητων διώξεων και εξαναγκαστικού προσηλυτισμού- είναι επίσης μια πολυπολιτισμική δημοκρατία που εγγυάται την ισότητα των δικαιωμάτων σε όλους τους κατοίκους, ανεξαρτήτως φυλής, θρησκείας ή φύλου.

Το σύγχρονο εβραϊκό κράτος δεν είναι τίποτα λιγότερο από ένα θαύμα, αλλά θα ήταν ανειλικρινές να το θεωρήσουμε ουτοπικό. Από την ίδρυσή του, το κράτος του Ισραήλ αντιμετώπισε μια σχεδόν ανυπέρβλητη πρόκληση: Πώς μπορεί ένα οσμωτικό έθνος διαφορετικών μεταναστών και προσφύγων να ενσωματωθεί και να προοδεύσει επιτυχώς ως συλλογικότητα χωρίς εχθρότητα, απροσδιοριστία ή διαγραφή της ατομικής ταυτότητας;

Οι προκαταλήψεις και οι διακρίσεις είναι αντίθετες με τις εβραϊκές αξίες- η βιβλική εντολή είναι ρητή: «Μην κακομεταχειρίζεστε ή καταπιέζετε τους ξένους, γιατί κάποτε ήσασταν ξένοι σε ξένη γη». Στο μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας οι Εβραίοι ήταν μια τυραννισμένη μειονότητα, μια δυναμική που άλλαξε μόνο με την κρατική κυριαρχία. Αυτή η επιταγή έγινε έτσι κεντρικό δόγμα της ισραηλινής δημοκρατίας και του δικαιώματος του λαού στην αυτοδιάθεση. Αλλά ενώ η ποικιλομορφία των φυλών μέσα στην ισραηλινή κοινωνία τροφοδοτεί τη συμβίωσή μας ως έθνος, η πραγματικότητα είναι ότι πολλοί εξακολουθούν να αισθάνονται παγιδευμένοι σε έναν κύκλο αποκλεισμού και εχθρότητας που μοιάζει με το απερίσκεπτο μίσος που διέσπασε τους αρχαίους Ισραηλίτες και τους οδήγησε στην εξορία.

Ο κινητήρας κάθε δημοκρατίας πρέπει να πυροδοτείται και να ενεργοποιείται από τον λαό της. Όπως δείχνει η ιστορία, ίσα δικαιώματα δεν σημαίνουν πάντα ίσες ευκαιρίες. Η εμπλοκή των περιθωριοποιημένων τομέων μέσω άμεσων ακαδημαϊκών, πολιτιστικών και οικονομικών πρωτοβουλιών είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον του Ισραήλ ως δίκαιου και παραγωγικού δημοκρατικού κράτους. Στην ουσία, ο εθνικισμός του Ισραήλ εξαρτάται από τον πλουραλισμό του.

Από το Κέρας της Αφρικής μέχρι το Pale of Settlement (όρια εγκατάστασης), οι Εβραίοι επιβιώσαμε στο πέρασμα των αιώνων, ακόμη και κάτω από καθεστώς υποταγής, καλλιεργώντας την ξεχωριστή κληρονομιά, τα τελετουργικά και τις παραδόσεις μας, προσαρμοζόμενοι στους τοπικούς πολιτισμούς αλλά αντιστεκόμενοι στην αφομοίωση στο όνομα της συλλογικής συνέχειας. Η αντοχή του εβραϊκού λαού ως ένα συνεκτικό έθνος χωρίς γεωγραφικά σύνορα ήταν ένας υπαρξιακός άθλος επιμονής, που προωθήθηκε από τη συμμετοχική πίστη κάθε ατόμου και κάθε κοινότητας. Με την πάροδο των αιώνων, οι Εβραίοι συνθέσαμε ένα πολύχρωμο μωσαϊκό εθίμων, διαλέκτων και φιλοσοφιών, εμπλουτίζοντας την πλουραλιστική συνέργεια του παγκόσμιου λαού μας χωρίς να αποβάλλουμε την κοινή πνευματική ταυτότητα.

Ως Ισραηλινός ραββίνος που γεννήθηκα ανάμεσα στην κοινότητα Beta Israel στην Αιθιοπία, η δική μου εβραϊκή ταυτότητα είναι ξεκάθαρη και το χρώμα του δέρματός μου άσχετο με το πνεύμα μου. Οι Beta Israel διατήρησαν την ευλαβική εβραϊκή πρακτική μπροστά στις ανελέητες αντιξοότητες, ενώ ζούσαν σε πλήρη απομόνωση από τους ομοθρήσκους μας σε όλο τον κόσμο για περισσότερο από μια χιλιετία. Αν και οι πρόγονοί μας είχαν εγκατασταθεί στην Αιθιοπία γενεές πριν, πάντα προσευχόμασταν να επιστρέψουμε στη Σιών για να ζήσουμε ανάμεσα στο λαό του Ισραήλ. Κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου της Αιθιοπίας από το 1974 έως το 1991, αυτή η προσευχή εμπλουτίστηκε με υπόσχεση, καθώς η κυβέρνηση του Ισραήλ τροποποίησε το νόμο της επιστροφής για να επιτρέψει τη νόμιμη μετανάστευσή μας στο εβραϊκό κράτος, σε μια σειρά από τολμηρές και θαυμαστές επιχειρήσεις.

Η έξοδος των Beta Israel από την Αφρική ήταν οδυνηρή, και η απορρόφησή μας στην ισραηλινή κοινωνία ήταν επίσης επίπονη, ένα οδυνηρό μειονέκτημα μιας κατά τα άλλα θριαμβευτικής επίδειξης της εβραϊκής ζωτικότητας. Παρόλο που ο ιουδαϊσμός μας αναγνωρίστηκε από την ισραηλινή κυβέρνηση, το Αρχιραββινάτο απαίτησε ωστόσο από τους Beta Israel να υποβληθούν σε έναν τυπικό προσηλυτισμό για να διασκεδάσουν τις αμφιβολίες. Στην εβραϊκή μας πατρίδα, οι Beta Israel ειρωνικά ταυτίστηκαν με την ακλόνητη ταμπέλα «Αιθίοπας». Στα αντικειμενικά μάτια, το σκούρο χρώμα του δέρματός μας και η ανομοιογένεια της θρησκευτικής πρακτικής έμοιαζαν να επισκιάζουν την αυθεντικότητα της εβραϊκής μας κληρονομιάς και ταυτότητας. Ήμασταν σαν ξένοι σε μια ξένη χώρα.

Ο εβραϊσμός της Αιθιοπίας είναι η μόνη ζωντανή παρακαταθήκη της προ-Ταλμούδικής εβραϊκής ζωής- το μυστικό της μακροζωίας μας μπορεί να αποδοθεί στο δόγμα του βασιλιά Σολομώντα: «Μην εγκαταλείπεις την Τορά της μητέρας σου». Αλλά με την άφιξή μας στο κράτος του Ισραήλ, μας παρακάλεσαν να απαρνηθούμε στοιχεία της μοναδικής βιβλικής μας παράδοσης και να υιοθετήσουμε ως βασική αρχή τον κυρίαρχο ραββινικό ιουδαϊσμό. Η vox populi των Beta Israel υποτάχθηκε και η κοινοτική μας ταυτότητα τοποθετήθηκε ως προσάρτημα στην εβραϊκή ιστορία και όχι ως αναπόσπαστο στοιχείο.

Περισσότεροι από 160.000 Εβραίοι αιθιοπικής καταγωγής ζουν σήμερα στο Ισραήλ- τουλάχιστον το ένα τρίτο είναι τα γηγενή παιδιά, τα εγγόνια, ακόμη και τα δισέγγονα των αρχικών μεταναστών. Οι γενιές των Εβραίων της Αιθιοπίας αναγκάστηκαν να αμφισβητήσουν και να μπερδέψουν την ταυτότητά τους για χάρη της ένταξης, και ενώ ορισμένοι κατάφεραν να ξεπεράσουν εξαιρετικά υψηλά όρια, πολλοί άλλοι εξακολουθούν να παλεύουν να κατανοήσουν τη θέση τους στην ισραηλινή κοινωνία, καθώς οι κοινωνικοοικονομικές ανισότητες και η έλλειψη ευκαιριών εξακολουθούν να υφίστανται.

Σε ένα σημάδι προόδου, το Ακαδημαϊκό Κολλέγιο Ono ίδρυσε το Διεθνές Κέντρο Μελέτης του Αιθιοπικού Εβραϊσμού το 2019 για να διευκολύνει την ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τη μοναδική ιστορία και τις παραδόσεις των Beta Israel και να ενθαρρύνει τους Αιθίοπες Ισραηλινούς να αγκαλιάσουν την κληρονομιά τους χωρίς το φόβο της μισαλλοδοξίας ή της παραμέλησης. Το Κέντρο διευρύνει το «Πρόγραμμα για την πρόοδο και την ενσωμάτωση των Αιθιόπων Ισραηλινών» του Κολλεγίου Ono, το οποίο ξεκίνησε το 2001 για να παρέχει ευκαιρίες υποτροφιών και να διευρύνει το κύρος των Αιθιόπων Ισραηλινών αποφοίτων  σε επαγγέλματα όπως ο ακαδημαϊκός χώρος, η νομική επιστήμη και η διακυβέρνηση.

Το Κέντρο Μελέτης του Αιθιοπικού Εβραϊσμού είναι το πρώτο του είδους του στον κόσμο και ξεκίνησε με την υποστήριξη δωρητών από το Μόντρεαλ, με επικεφαλής την οικογένεια Gewurz. Το Ono College έχει πρωτοπορήσει σε μια διεπιστημονική ενότητα για την τεκμηρίωση, την έρευνα και τη διερεύνηση της κληρονομιάς των Beta Israel, χαρτογραφώντας την οργανική ανάπτυξή τους ως μοναδικού κλάδου του Ιουδαϊσμού, συνυφασμένου με την αιθιοπική και την εβραϊκή κουλτούρας. Τα προγράμματα του Κέντρου περιλαμβάνουν σπουδές στο εξωτερικό στην Αιθιοπία, ακαδημαϊκά περιοδικά και συνέδρια για την ενίσχυση της πλουραλιστικής σκέψης στο Εβραϊκό Δίκαιο, την παράδοση και τον πολιτισμό. Οι πνευματικοί ηγέτες (kessim) των Beta Israel σπουδάζουν και διδάσκουν στο Beit Midrash του Ono College και μπορούν να αποκτήσουν ακαδημαϊκά πτυχία με μαθήματα προσαρμοσμένα για να αναζωογονήσουν τη θέση τους στην ισραηλινή θρησκευτική και πολιτική κοινωνία. Σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Brandeis, το Ono College έχει δημιουργήσει εκτεταμένα προγράμματα σπουδών για τους Beta Israel για εβραϊκά σχολεία στη Βόρεια Αμερική σε θέματα που κυμαίνονται από τη θεολογία έως τον σιωνισμό. Το Ono College αναζητά επί του παρόντος εταίρους για να βοηθήσει στην επέκταση τέτοιου είδους προγραμμάτων στις νέες πανεπιστημιουπόλεις του στο Savyon και στην Ιερουσαλήμ, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής μίας βιβλιοθήκης, μίας αίθουσας συσκέψεων και ενός κόμβου για σεμινάρια σχετικά με την εμπειρία των Αιθιόπων Εβραίων.

Στο Ono College, πιστεύουμε ότι χρειάζεται μια νέα προσέγγιση για να διασφαλιστεί το μέλλον της ισότητας και της συμμετοχικότητας στο Ισραήλ. Η εκπαίδευση είναι το κλειδί για την εμπλοκή των περιθωριοποιημένων τομέων και την οικοδόμηση γεφυρών αντί για φραγμών, με τον εορτασμό της ατομικής συμβολής στις συλλογικές μας επιτυχίες ως έθνος.

Η προστασία των πολιτικών δικαιωμάτων είναι ασύγκριτα απαραίτητη, αλλά οι κοινωνικά αδικημένοι θα παραμείνουν στο περιθώριο όσο οι ιστορίες τους αγνοούνται ή διαστρεβλώνονται. Ο Αιθιοπικός Εβραϊσμός κατέχει μια μοναδική θέση για να βοηθήσει στην καθοδήγηση της κοινωνίας προς την κατεύθυνση της συμπερίληψης, με παραδόσεις που έχουν τις ρίζες τους στην ίδια την επίφαση της αδελφοσύνης, του πλουραλισμού και της ταπεινότητας που ονειρευόμαστε στο Ισραήλ. Το Ono College ήδη πρωτοπορεί με ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό μοντέλο που τιμά τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα του έθνους μας, διατηρώντας τα ξεχωριστά σχήματα του παρελθόντος μας για να διαφυλάξει τη δύναμη του κοινού μας μέλλοντος.

Ως το μεγαλύτερο ιδιωτικό κολέγιο του Ισραήλ και το ταχύτερα αναπτυσσόμενο ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, το Ono College αποτελεί φάρο του δημοκρατικού πλουραλισμού και υπέρμαχο των ίσων ευκαιριών. Με περισσότερους από 18.000 φοιτητές διαφορετικής ταυτότητας και δημογραφίας, συμπεριλαμβανομένων Ισραηλινών Αράβων, Παλαιστινίων, Βεδουίνων, Δρούζων, Χριστιανών, Μουσουλμάνων και Εβραίων όλων των υποβάθρων, το Ono College έχει δεσμευτεί να καλλιεργήσει ένα απαράμιλλο περιβάλλον συνεργατικής μάθησης για να διασφαλίσει ότι οι βουβές φωνές της κοινωνίας ακούγονται και καταξιώνονται.

Οι ίσες ευκαιρίες στο Ισραήλ δεν χρειάζεται να είναι απλώς ένα όνειρο- με προσβάσιμη εκπαίδευση, μπορεί να είναι μια εθνική υπόσχεση για όλους.


Δείτε και:



Το άρθρο σε PDF








Σχόλια