Dr. Jacob Nordangard “Η Ανθρωπότητα σε Έκτακτη Ανάγκη”

Η επερχόμενη μάχη για το Metaverse


Πολύ πριν το διαδίκτυο εισέλθει στη συνείδηση του κόσμου, υπήρχε ο Yπεραγωγός της Πληροφορίας (Information Superhighway). 

Η ονομασία έγινε δημοφιλής στις αρχές της δεκαετίας του 1990 για να περιγράψει την ψηφιακή ραχοκοκαλιά που αναμενόταν να γίνει ένας αγωγός επικοινωνίας, ψυχαγωγίας και εμπορίου.

Οι γίγαντες των μέσων ενημέρωσης και των τηλεπικοινωνιών της εποχής, ονειρεύονταν να ελέγξουν αυτό το πανταχού παρόν δίκτυο.

Αυτό που τελικά προέκυψε με τη μορφή του διαδικτύου, ήταν ένα πολύ πιο ανοιχτό δίκτυο δικτύων, το οποίο άνοιξε το δρόμο για μια εντελώς νέα κατηγορία διαδικτυακών διαμεσολαβητών.

Δεκαετίες αργότερα, ορισμένοι στον κόσμο της τεχνολογίας πιστεύουν ότι μπορούν να δουν ένα νέο βασίλειο της πληροφορίας να λάμπει στον ορίζοντα: το Metaverse. (Περισσότερα για το Metaverse θα βρείτε εδώ )

Πρόκειται για έναν πλήρως συναρπαστικό κόσμο εικονικής πραγματικότητας, όπου οι άνθρωποι θα μπορούν να παρακολουθούν όλες τις πτυχές της ζωής τους εικονικά, σαν να βρίσκονται σε ένα παράλληλο ψηφιακό σύμπαν.

Όπως και με τον Υπεραγωγό της Πληροφορίας, τα πρώτα οράματα για το Metaverse είναι πιθανό να αποτελούν μια ατελή προσέγγιση της απώτερης πραγματικότητας. Το ποια μορφή θα πάρει και ποιες θα είναι οι πρώτες «εφαρμογές-δολοφόνοι» είναι θέμα εικασιών. (Μια εφαρμογή-δολοφόνος (killer app) είναι οποιοδήποτε πρόγραμμα ή λογισμικό υπολογιστή που είναι τόσο απαραίτητο ή επιθυμητό που αναδεικνύει τη βασική αξία κάποιας ευρύτερης τεχνολογίας, όπως το hardware του υπολογιστή, μια κονσόλα βιντεοπαιχνιδιών,ένα λογισμικό, μια γλώσσα προγραμματισμού, μια πλατφόρμα λογισμικού ή ένα λειτουργικό σύστημα. Με άλλα λόγια, οι καταναλωτές θα αγόραζαν το (συνήθως ακριβό) hardware μόνο και μόνο για να «τρέξουν» αυτή την εφαρμογή. Μια εφαρμογή-δολοφόνος μπορεί να αυξήσει σημαντικά τις πωλήσεις της πλατφόρμας στην οποία «τρέχει»).

Και το σημαντικότερο, δεν έχει ακόμη αποσαφηνιστεί ποιος θα θέτει τους κανόνες και θα εισπράττει τα κέρδη - αν και οι σημερινοί γίγαντες του διαδικτύου βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση.

Ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ έχει σίγουρα ποντάρει το στοίχημά του. Στα τέλη του περασμένου μήνα, ο διευθύνων σύμβουλος του Facebook δήλωσε ότι η εταιρεία του μια μέρα δεν θα θεωρείται ως ένα κοινωνικό δίκτυο, αλλά ως μια «εταιρεία metaverse».Δεδομένης της πολιτικής πίεσης που δέχεται το Facebook, αυτό μπορεί να φαίνεται σαν μια προσπάθεια αντιπερισπασμού. 

Όμως η προσπάθεια διαμόρφωσης ιδεών για το μέλλον με αυτόν τον τρόπο, ήταν πάντα ένας σημαντικός τρόπος για τις εταιρείες τεχνολογίας να προετοιμάσουν την αγορά για το τι σκοπεύουν να πουλήσουν στη συνέχεια, και ο Ζούκερμπεργκ το κάνει αυτό εδώ και καιρό. Έχουν περάσει επτά χρόνια από τότε που αγόρασε την εταιρεία εικονικής πραγματικότητας Oculus.

Ίσως χρειαστεί να περιμένει λίγο ακόμα για να έχει κέρδος από αυτές τις επενδύσεις. Για πολλούς, η ιδέα του να διεξάγετε ορισμένες από τις πιο σημαντικές, προσωπικές, και κοινωνικές αλληλεπιδράσεις σας μέσω ενός ψηφιακού avatar σε έναν εικονικό κόσμο, παραπέμπει σε ένα μακρινό και όχι ιδιαίτερα ελκυστικό μέλλον επιστημονικής φαντασίας.

Ωστόσο, μετά την κοινωνική απομόνωση που επιβλήθηκε σε μεγάλο μέρος του παγκόσμιου πληθυσμού από την πανδημία, η ιδέα της απόδρασης σε έναν πλήρως ψηφιακό χώρο δεν φαίνεται πλέον τόσο παράξενη. 

Αν οι εργαζόμενοι υιοθέτησαν το Zoom τόσο εύκολα, γιατί να μην συναθροιστούν σε ένα ψηφιακό γραφείο;

Και αυτό δεν είναι μια κατάσταση «όλα ή τίποτα». Αντί οι χρήστες να βυθιστούν απευθείας σε έναν κόσμο πλήρους εικονικής πραγματικότητας, το Metaverse θα μπορούσε κάλλιστα να διαμορφωθεί σταδιακά. Η χρήση της επαυξημένης πραγματικότητας για την προβολή πτυχών του Μetaverse στον φυσικό κόσμο για παράδειγμα, θα το έκανε να διαμορφωθεί πρώτα ως μια μερική ψηφιακή επικάλυψη.

Το τελικό προϊόν θα μπορούσε να είναι ένας απόλυτα «περιφραγμένος κήπος», ένα μέρος όπου μια και μόνο εταιρεία θα επωφελείται από την πλήρη εμβάπτιση των χρηστών. 

Αν το Facebook και άλλες μεγάλες εταιρείες του διαδικτύου κατασκευάσουν το δικό τους - και ιδιαίτερα αν η καθεμία πουλάει το δικό της ιδιόκτητο hardware για την πρόσβαση σε αυτές τις ζώνες - τότε το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι μια συλλογή από απομονωμένους κόσμους, που θα ανάγκαζαν τους ψηφιακούς πολίτες να επιλέξουν πού θα περνούν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους.

Από την άλλη πλευρά, το Metaverse θα μπορούσε να αποτελείται από ένα σύνολο πιο στενά συνδεδεμένων κόσμων, μερικοί από τους οποίους θα ελέγχονται εξ ολοκλήρου από τους χρήστες τους. 

Αυτό θα ήταν ένα μέρος όπου οι άνθρωποι θα μπορούσαν να παίρνουν μαζί τους τα προσωπικά τους δεδομένα, τα ψηφιακά αγαθά και τις αγαπημένες τους υπηρεσίες καθώς μετακινούνται από τόπο σε τόπο.

Είναι δελεαστικό να θεωρήσουμε τους γίγαντες του Διαδικτύου ως τη σημερινή εκδοχή των τηλεπικοινωνιακών κολοσσών και ΜΜΕ των αρχών της δεκαετίας του 1990, που ονειρεύονταν να διαμορφώσουν και να αποκτήσουν την επόμενη εκδοχή του διαδικτυακού μέσου. 

Σε αυτή τη σύγκριση, είναι επίσης δελεαστικό να θεωρήσουμε την τεχνολογία blockchain και τα κρυπτονομίσματα ως τις αποκεντρωτικές δυνάμεις του πρώιμου διαδικτύου. (Περισσότερα για το Blockchain θα βρείτε εδώ )

Οι λάτρεις των κρυπτονομισμάτων θεωρούν ότι οι άνθρωποι θα κατέχουν τις δικές τους γωνιές σε ένα πιο κατακερματισμένο Μetaverse, αντί να εναποθέτουν όλα τα δεδομένα τους σε μερικές τεράστιες πλατφόρμες.

Ωστόσο, ο περιορισμός της δύναμης των κυρίαρχων εταιρειών τεχνολογίας δεν θα είναι εύκολος. Θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την έκβαση της τρέχουσας παγκόσμιας προσπάθειας για αποτελεσματικότερη νομοθεσία. 

Θα εξαρτηθεί επίσης από το κατά πόσον οι τεχνολογίες που διέπουν την επανάσταση των κρυπτονομισμάτων θα δημιουργήσουν νέες εμπειρίες και νέους τρόπους αλληλεπίδρασης οι οποίοι δεν είναι διαθέσιμοι μέσω των σημερινών μαζικών διαδικτυακών υπηρεσιών. Το ποιες ακριβώς θα μπορούσαν να είναι αυτές, είναι ακόμη δύσκολο να διαφανεί.

Όπως έχουν τα πράγματα, οι σημερινές δυνάμεις του διαδικτύου είναι σε πλεονεκτική θέση για να κυριαρχήσουν στο μελλοντικό Metaverse

Αν αυτό συμβεί, τότε θα καταλήξουν να έχουν πολύ μεγαλύτερη δύναμη στο να διαμορφώνουν τις διαδικτυακές ζωές δισεκατομμυρίων ανθρώπων από ό,τι έχουν τώρα. Τι θα μπορούσε να πάει στραβά;


Πηγή


***


«Τι θα μπορούσε να πάει στραβά;»


"WE ARE GOING GLOBAL"

Η Ανατολική Ιερουσαλήμ αναβαθμίζεται σε σημείο προσέλκυσης ανθρώπων «υψηλής ποιότητας»

Σημεία των καιρών: Η άνοδος της φυλής του Δαν









.

Σχόλια